PR Research

Dr. Anshu Arora

Associate Professor
Amity School of Communication

Noida

Dr. Anshu Arora is a seasoned media academician, researcher, trainer, and social activist with experience of over 24 years. She is presently working at Amity University, Uttar Pradesh. She has a doctorate from Panjab University, Chandigarh. She has won the Wommenovator award in Education Category in the year 2021.

A true social catalyst, Dr Anshu has made award-winning documentary films on organ donation which have been screened on national and international platforms. She has been awarded the best organ donation activist in Powerful Women Awards on Women’s day 8th March 2021. She has chaired many international conferences and presented research papers in international and national conferences of repute. She is a regular contributor as an expert on science communication and organ donation programmes on AIR and DD Science channels. Her areas of interest are PR research, media literacy, science/health communication, and development.


Press Release

Public Relations Society of India

 Day 13 of PR – Mass Communication Orientation Programme for Students with

Dr. Anshu Arora (Amity University, Noida) on 13th October, 2021

New Delhi

13th October 2021

Day thirteen of the 15 Day PR – Mass Communication Orientation was held on Facebook and YouTube Live. Dr. Anshu Arora was the guest speaker for the thirteenth session of this academic initiative by PRSI. Dr. Arora is an Associate Professor at the Amity University of Communication Noida, Uttar Pradesh. In her lecture on ‘PR Research’, she discussed how research is used in Public Relations and why it is important to formulate and evaluate during the research to avoid being at risk of failed campaigns.

Dr. Arora thoroughly talked about the PR Plan, including crucial pointers such as defining the audience by breaking down the demographics, geo-demographics, and psychographics for any kind of campaign. Marketing Research, Surveys, and Sampling are vital steps in data collection.

Dr. Anshu Arora says that Problem Analysis as a part of PR Research is necessary since every problem is an opportunity in disguise. Evaluation should be done throughout the campaign to make sure the goals and objectives are being achieved. She also talked about the Internal and External Researchers and their respective advantages as well as disadvantages. Furthermore, Dr. Arora discussed various types of researches such as Formal, Informal, Qualitative, and Quantitative. She says that the primary best practice that needs to be followed is the inclusion of research, measurement, and evaluation as a core part of a public relations program.

Lastly, Dr. Arora mentioned the disruption in Public Relations that has happened due to digitization. It has made it mandatory for professionals to adapt to the new ways of communication.

The lecture was well presented and stimulating with relevant examples from around the country.


प्रेस विज्ञप्ति

पब्लिक रिलेशंस सोसाइटी ऑफ इंडिया

 पीआर का दिन 13 – छात्रों के लिए मास कम्युनिकेशन ओरिएंटेशन प्रोग्राम

13 अक्टूबर, 2021 को डॉ अंशु अरोड़ा (एमिटी यूनिवर्सिटी, नोएडा)

नई दिल्ली

13 अक्टूबर, 2021

फेसबुक और यूट्यूब लाइव पर मास कम्युनिकेशन ओरिएंटेशन का आयोजन किया गया। डॉ. अंशु अरोड़ा पीआरएसआई की इस शैक्षणिक पहल के तेरहवें सत्र के अतिथि वक्ता थे। डॉ. अरोड़ा एमिटी यूनिवर्सिटी ऑफ कम्युनिकेशन नोएडा, उत्तर प्रदेश में एसोसिएट प्रोफेसर हैं। ‘पीआर रिसर्च’ पर अपने व्याख्यान में उन्होंने चर्चा की कि कैसे जनसंपर्क में अनुसंधान का उपयोग किया जाता है और असफल अभियानों के जोखिम से बचने के लिए अनुसंधान के दौरान तैयार करना और मूल्यांकन करना क्यों महत्वपूर्ण है।

डॉ. अरोड़ा ने पीआर योजना के बारे में अच्छी तरह से बात की, जिसमें किसी भी तरह के अभियान के लिए जनसांख्यिकी, भू-जनसांख्यिकी और मनोविज्ञान को तोड़कर दर्शकों को परिभाषित करने जैसे महत्वपूर्ण संकेत शामिल हैं। डेटा संग्रह में विपणन अनुसंधान, सर्वेक्षण और नमूनाकरण महत्वपूर्ण कदम हैं।

डॉ अंशु अरोड़ा का कहना है कि पीआर रिसर्च के हिस्से के रूप में समस्या विश्लेषण आवश्यक है क्योंकि हर समस्या छिपाने का अवसर है। लक्ष्यों और उद्देश्यों को प्राप्त किया जा रहा है यह सुनिश्चित करने के लिए पूरे अभियान में मूल्यांकन किया जाना चाहिए। उन्होंने आंतरिक और बाहरी शोधकर्ताओं और उनके संबंधित फायदे और नुकसान के बारे में भी बात की।इसके अलावा, डॉ अरोड़ा ने औपचारिक, अनौपचारिक, गुणात्मक और मात्रात्मक जैसे विभिन्न प्रकार के शोधों पर चर्चा की। वह कहती हैं कि प्राथमिक सर्वोत्तम अभ्यास जिसका पालन करने की आवश्यकता है, वह है जनसंपर्क कार्यक्रम के मुख्य भाग के रूप में अनुसंधान, माप और मूल्यांकन को शामिल करना।

अंत में डॉ. अरोड़ा ने डिजिटाइजेशन के कारण जनसंपर्क में आए व्यवधान का जिक्र किया। इसने पेशेवरों के लिए संचार के नए तरीकों के अनुकूल होना अनिवार्य कर दिया है।

व्याख्यान देश भर से प्रासंगिक उदाहरणों के साथ अच्छी तरह से प्रस्तुत और उत्तेजक था।

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s